Początki Ferrari

 

 

Ferrari a dokładnie Scuderia Ferrari została założona w 1929 a rozpoczęło aktywność w 1950 roku.  Zespół został założony przez Enzo Ferrari aby wspierać amatorskich kierowców w różnych wyścigach.  Sam Enzo ścigał się wcześniej w samochodach Fiata.  Pomysł na założenie zespoły przyszedł Ferrariemu w nocy 16 listopada przy kolacji w Bolonii. Początkowo zespół jeździł w samochodach Alfa Romeo.  W 1932 Enzo Ferrari został menadżerem młodych kierowców. W 1939 Alfa Romeo wykupiła zespół. W 1940 został skonstruowany pierwszy bolid Ferrari Tipo 815 za którym w 1940 usiadł Alberto Ascari. To był pierwszy i ostatni wyścig Tipo 815 ponieważ dalszych startów uniemożliwiała II wojna światowa.

 

Lata 50

 

 

 

Enzo Ferrari przeniósł swoją siedzibę do Maranello i po wojnie skonstruował Ferrari Tipo 125, startującego w wyścigach Grand Prix, które nie zaliczały się jeszcze do mistrzostw. Scuderia zadebiutowała w Grand Prix Monako ulepszonym modelem 125. José Froilán González odniósł pierwsze zwycięstwo dla zespołu podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii w sezonie 1951. W 1954 Scuderia w związku z nowymi przepisami wdrożyła Ferrari 625 wygrywając tylko 2 wyścigi. W 1955 zdarzył się wypadek na torze Monza w którym zginął Alberto Ascari.

 

Lata 60

 

 

Sezon  1960 przyniósł tylko jedno zwycięstwo ale za to zespół odniósł sukces w 24 godzinnym wyścigu w Le Mans. Sezon 1964 z trzema zwycięstwami, mistrzostwem w klasyfikacji konstruktorów i ponownym triumfem w Le Mans wyglądał dużo lepiej niż poprzedni.

 

 

Lata 70

 

 

Jednak prawdziwy przełom nastąpił w 1975  z Niki Laudą i z zaprojektowanym wspólnie z nim bolidem 312T Scuderia ponownie zaczęła odnosić sukcesy zdobywając podwójne mistrzostwo. Rok później Ferrari zdobywa mistrzostwo konstruktorów. W 1976 Niki Lauda przeżył poważny wypadek na Grand Prix Niemiec uderzając o bandę. Bolid zapalił się, a sam kierowca utknął we wraku i zdołał wyjść dopiero z pomocą innych kierowców, którzy się zatrzymali. Lauda przeżył, ale miał poważne poparzenia i silne zatrucie toksycznym dymem. Mimo tego bardzo szybko wrócił do ścigania, ale nie zdołał już zdobyć tytułu. W 1978 w wyniku konfliktu Lauda odszedł ze Scuderii, która zajęła drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i trzecie w klasyfikacji kierowców Carlosa Reutemanna. W sezonie 1979 Ferrari ponownie zdobyło podwójne mistrzostwo wraz z Jodym Scheckterem. Scheckter był ostatnim mistrzem w zespole przed Michaelem Schumacherem.

 

 

 

Lata 80

 

 

 

W kwalifikacjach do Grand Prix Belgii zginął bardzo utalentowany kierowca Gilles Villeneuve. Przez następne sześć sezonów Scuderia nie mogła zdobyć tytułu, ale też nie spadała poniżej 4. miejsca. W 1988 zmarł w wieku 90 lat założyciel zespołu Enzo Ferrari i FIAT zakupił większość udziałów zespołu. Sezon 1989 był ostatnim, w którym dozwolone było turbodoładowanie( W 2014 pierwszy raz od 1989 roku wróci turbodoładowanie)

 

Lata 90

 

Nowa dekada rozpoczęła się równą walką kierowcy Ferrari Alaina Prosta z Ayrtonem Senną. Wygrał 6 wyścigów i do ostatniego wyścigu miał szansę na tytuł mistrzowski. Ostatecznie Prost i zespół zajęli drugie miejsca w klasyfikacji. Po 1991 zaczęła się spadek formy Scuderii. Przełomem był rok 1996, kiedy Michael Schumacher został kierowcą Ferrari Schumacher przyczynił się do wstąpienia do zespołu dyrektora technicznego Benettona Rossa Brawna. Poczyniono znaczny postęp w konstrukcji bolidu Scuderii, choć okazało się, że jest bardzo zawodną konstrukcją i dorobkiem na koniec były tylko 3 zwycięstwa i drugie miejsce w klasyfikacji. W sezonie 1997 bardzo dobrych osiągów Ferrari nie udało się przekuć w mistrzostwo, ponieważ Schumacher w decydującej rundzie spowodował kolizję z Jakiem Villeneuve i został zdyskwalifikowany.

 

Lata 00-09

W sezonie 2002 po raz pierwszy doszło do jawnego "team orders", polegającego na przepuszczenia Schumachera przez Barrichello na ostatnich metrach wyścigu o GP Austrii. Sytuacja ta sprawiła, iż FIA postanowiła zakazać poleceń zespołowych. Sezon 2006 był ostatnim sezonem startów Schumachera. Do ostatniego wyścigu o GP Brazylii popularny Schumi rywalizował o tytuł z Hiszpanem Fernando Alonso. Ostatecznie przegrał zmagania, zostając po raz drugi w karierze wicemistrzem świata. Rok 2007 stał pod znakiem afery szpiegowskiej, której winowajcą był McLaren, natomiast ofiarą Ferrari. Brytyjska ekipa była w posiadaniu tajnych informacji na temat konstrukcji F2007. Dyskwalifikacja brytyjskiego zespołu w klasyfikacji końcowej pozwoliła Scuderii sięgnąć po raz 15 po tytuł mistrzów świata konstruktorów. Podczas GP Węgier poważnemu wypadkowi uległ Felipe Massa, który został trafiony w głowę sprężyną oderwaną od bolidu Brawn GP Rubensa Barrichello. Został zastąpiony przez ich kierowcę testowego Lucę Badoer, a dwa wyścigi później przez Giancarlo Fisichellę.

 

 

 

Lata 2010-2019

 

W roku 2010 nowym partnerem Massy został Hiszpan Fernando Alonso. Podczas GP Niemiec doszło do wydania polecenia team orders Brazylijczykowi, który przepuścił swojego partnera. Ten incydent analogicznie do sezonu 2002 doprowadził do zniesienia zakazu poleceń zespołowych, gdyż stwierdzono, iż nie ma on sensu, ponieważ nadal jest łamany, z tym że w niebezpośredni sposób. Sama ekipa została obarczona karą pieniężną, ale odstąpiono od poważniejszych decyzji. W sezonie 2014 Felipe Massa zostanie zastąpiony przez Kimiego Räikkönena, który po 5 latach przerwy wróci do włoskiej stajni.