Kimi Matias Räikkönen (ur. 17 października 1979 w Espoo) – fiński kierowca wyścigowy i rajdowy; mistrz świata Formuły 1 z sezonu 2007 oraz dwukrotny wicemistrz z sezonu 2003 i 2005. Od 2012 roku reprezentuje zespół Lotus F1 Team w Formule 1. Od 2014 roku będzie znów reprezentował barwy zespołu Ferrari.

Wraz ze swoim menadżerem Steve’em Robertsonem założyli w 2004 roku. zespół Räikkönen Robertson Racing (znany też jako Double R), który startuje w Brytyjskiej Formule 3 oraz Europejskiej Formule BMW. Aby Fin mógł zadebiutować w Formule 1, podczas zebrania Komisji Formuły 1, które odbyło się 7 grudnia 2000 r., konieczne było uzyskanie 18 z 25 głosów. Od głosowania wstrzymał się prezydent FIA – Max Mosley, a tylko dwóch głosujących było przeciw. Jeszcze tego samego dnia Sauber potwierdził Räikkönena jako partnera Nicka Heidfelda w sezonie 2001. Swojego niezadowolenia z decyzji komisji nie kryli m.in. Max Mosley oraz Jenson Button. Po sezonie 2001 Mika Häkkinen postanowił zrobić sobie roczną przerwę od wyścigów (później ogłosił, że wycofuje się definitywnie z Formuły 1), zespół McLaren rozpoczął poszukiwania jego zastępcy. Wszyscy spodziewali się, że miejsce dwukrotnego Mistrza Świata zajmie partner Räikkönena z Saubera – Nick Heidfeld, który miał podpisany kontrakt z Mercedesem – dostawcą silników zespołu z Woking. Jednak Ron Dennis postanowił, że partnerem Davida Coultharda w sezonie 2002 powinien zostać właśnie Räikkönen. Miał on co prawda ważny kontrakt z Sauberem, ale dzięki możliwościom finansowym jakie posiadał zespół, McLaren bez problemów zdołał go wykupić. W sezonie 2007 Räikkönen zadebiutował w barwach Ferrari w trakcie testów pod koniec stycznia. Początkowo w ręce Fina trafił starszy samochód (248 F1 z sezonu 2006), podczas gdy rozwojem nowego modelu F2007 zajmował się jego nowy partner, Felipe Massa. Räikkönen był generalnie wolniejszy od Brazylijczyka, który posiadał większe doświadczenie z samochodami włoskiego zespołu.

29 listopada 2011 roku zespół Lotus F1 Team poinformował, że podpisał dwuletni kontrakt z Finem. Pierwszy sezon w barwach Lotusa wypadł zaskakująco dobrze. Kimi aż siedmiokrotnie stawał na podium, w tym raz na najwyższym podczas Grand Prix Abu Zabi, trzykrotnie na drugim (w Bahrainie, Walencji i na Węgrzech) oraz trzykrotnie na trzecim (w Hiszpanii, Niemczech i Belgii). Regularne punktowanie w pozostałych wyścigach, z wyjątkiem Chin, pozwoliły Räikkönenowi na zajęcie trzeciego miejsca w klasyfikacji kierowców. Dodatkowo, dzięki dobrym finiszom zespołowego partnera Romaina Grosjeana, Lotus zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

W startach w Lotusie Kimiemu udało się pobić jeden rekord. Mianowicie, ukończył on aż 27 wyścigów pod rząd na punktowanych miejscach, od GP Bahrajnu w 2012 roku aż do GP Węgier w 2013 roku. Jego passa zakończyła się podczas GP Belgii w 2013 roku, kiedy to w jego samochodzie awarii uległy hamulce. 11 września 2013 Ferrari poinformowało na swojej stronie internetowej o podpisaniu z Räikkönenem kontraktu na dwa sezony – 2014 i 2015.